10 x tips conversie optimalisatie voor webshops
Weet jij of jouw websitebezoekers daadwerkelijk kunnen vinden waar ze op zoek naar zijn in jouw webshop? Weet je wat je websitebezoeker laat twijfelen en wat jouw websitebezoeker juist zou motiveren om een aankoop te doen? Door met website optimalisatie aan de slag te gaan krijg je antwoord op deze vragen en ga je betere resultaten uit je webshop halen. Hier zijn een aantal tips om het conversieratio van je webshop te verbeteren en meer klanten uiteindelijk een aankoop te laten doen:
1. Heldere en aantrekkelijke call-to-action (CTA):
Zorg ervoor dat je CTA-knoppen duidelijk en opvallend zijn. Gebruik actiegerichte teksten die de websitebezoekers aanzetten tot actie, zoals “Koop nu,” en “Voeg toe aan winkelwagen,”. Gebruik duidelijke teksten, zodat websitebezoekers precies weten wat ze op de volgende pagina kunnen verwachten. Zorg dat de kleur van de belangrijkste call-to-action knop een opvallende kleur heeft die contrasteert met je huisstijl. Met een contrasterende kleur als CTA button krijg je meer klikken naar de vervolgpagina.
2. Gebruik up-to-date productafbeeldingen en beschrijvingen:
Bij webshops is het erg belangrijk dat je goede kwaliteit afbeeldingen en gedetailleerde productbeschrijvingen bij je producten hebt staan. Dit zorgt ervoor dat je vertrouwen van potentiële klanten vergroot en hiermee kun je hun aankoopbeslissing beïnvloeden. Zorg ervoor dat de afbeeldingen van hoge kwaliteit zijn en dat de productbeschrijvingen alle relevante informatie bevatten. Door middel van gebruikersonderzoek en het inzetten van Hotjar polls kun je erachter komen welke informatie nog ontbreekt. Door Hotjar in te zetten kun je continu je website optimaliseren door gebruikersfeedback in je website teksten te verwerken.
3. Maak de unique selling points van je webshop prominent zichtbaar
Geen verzendkosten, gratis retourneren, bezorging binnen 2 werkdagen of na 30 dagen betalen met Klarna. Dit zijn allemaal unique selling points die je kunt inzetten om jouw websitebezoeker ervan te overtuigen om een product in jouw webshop aan te schaffen. Zet de unique selling points prominent op je website, zodat ze goed zichtbaar en top of mind zijn bij je websitegebruiker.
4. Toon recente klantbeoordelingen in je webshop:
Klantbeoordelingen kun je op je webshop inzetten als sociaal bewijs. Hiermee vergroot je het vertrouwen van je websitebezoeker. Verzamel per product reviews, zodat je als een betrouwbare partij overkomt. Het werkt versterkend als andere mensen aangeven hoe ze je producten hebben ervaren. Dit overtuigt potentiële klanten om ook op aankoop over te gaan. Kijk naar je eigen review verzamelproces. Hoe kun je dit optimaliseren om meer reviews per product binnen te halen? Ga hiermee aan de slag.
5. Optimaliseer de laadsnelheid van je website:
Niemand houdt van lange laadtijden en pagina’s die niet geladen worden. Bekijk met je websitebouwer op welk vlak je je website kunt optimaliseren om de snelheid van je website te verbeteren. Bekijk dit ook per apparaat. Dit kan namelijk verschillen op desktop, mobiel en tablet.
6. Zorg voor een eenvoudig afrekenproces:
Ga je afrekenproces na en bekijk welke gegevens je momenteel van je websitebezoeker vraagt. Welke gegevens heb je echt nodig om een aankoop af te ronden? Welke gegevens en stappen kun je weglaten in het afrekenproces van je webshop? Hoe minder drempels, hoe meer mensen een aankoop zullen afronden. Analyseer je afrekenproces en kijk in welke stap veel websitebezoekers je website verlaten. Als dit erg opvallend is bij een bepaalde stap dan is het raadzaam om deze stap te gaan optimaliseren, zodat je meer uit je webshop gaat halen.
7. Biedt de meest gebruikte betaalmethoden voor jouw markt aan:
Bekijk welke betalingsmethodes het vaakst gebruikt worden in de markt waarin jij opereert. Klanten hebben verschillende voorkeuren als het gaat om betaling. Zorg ervoor dat je meerdere betaalmethoden aanbiedt in je webshop om aan de behoeften van je klanten te voldoen. Toon de logo’s van de betalingsmethodes op verschillende plekken in je webshop, zodat websitebezoekers direct weten met welke betalingsmethodes ze kunnen afrekenen.
8. Implementeer een live of een chatbot:
Websitegebruikers zitten met tal van vragen als ze een product gaan aanschaffen. Een live chatfunctie stelt bezoekers in staat om direct vragen te stellen en hulp te krijgen bij hun aankoop. Met een chatfunctie kun je twijfels wegnemen en de kans vergroten dat je websitebezoekers tot aankoop overgaan. Wanneer je een chatbot inzet zorg er dan ook voor wanneer de chatbot niet in staat is om het antwoord te geven dat websitegebruikers als alsnog een medewerker kunnen spreken.
9. Maak gebruik van upselling en cross-selling:
Wanneer je een webshop hebt kun je gemakkelijk upsellen door gerelateerde producten te tonen wanneer er een product toegevoegd wordt aan het winkelmandje. Op deze manier kan je de gemiddelde bestelwaarde verhogen.
10. Voer A/B-tests uit:
Niet elke website werkt hetzelfde en heeft dezelfde doelgroep. Test verschillende elementen van je website, zoals CTA-knoppen, kleuren en lay-out om te zien welke variant de beste resultaten oplevert. Deze A/B-testen kunnen je inzicht geven in wat het beste werkt voor je doelgroep.
Wees ervan bewust dat conversieoptimalisatie een continu proces is. Blijf analyseren, testen en optimaliseren om de prestaties van je webshop voortdurend te verbeteren. De vragen van je websitebezoekers zullen continu veranderen. Door hierop in te spelen kun jij je website optimaliseren, zodat de webshop zo goed mogelijk aansluit bij je doelgroep. Door continu je website te optimaliseren zullen je resultaten verbeteren.
Het optimale resultaat uit jouw website halen? Plan een vrijblijvend kennismakingsgesprek in!

✓ Vrijblijvend kennismakingsgesprek
✓ Sparringspartner voor online marketing
✓ +5 jaar online marketing ervaring