Conversie optimalisatie: 7x fouten die je niet moet maken op je website
Irritaties op een website wanneer je iets wilt bestellen zijn vast herkenbaar voor je. Graag geef ik je wat inzichten in de veelgemaakte fouten op een website. Check of jouw website zonder kleerscheuren ervan afkomt 😉
1. Trage websites met een lange laadtijd
Een website waar het lang duurt voordat de pagina geladen is, zorgt voor veel frustraties. Zonder dat überhaupt de pagina geopend is verlaten websitebezoekers door deze frustratie al snel je website. Als gevolg zullen ze jouw website als onprettig ervaren en dit associëren met jouw merk.
Met een snelle website zorg je voor tevreden website gebruikers.
2. Slechte navigatie
Je bent op zoek naar een bepaald product, maar je kunt het maar niet vinden op de website. Herken je dit? Je zal dit ongetwijfeld zelf ook wel eens hebben meegemaakt. Een slecht navigatie is erg vervelend en zorgt ervoor dat je websitegebruikers je website verlaten en bij je concurrent gaan kijken.
Zijn je topproducten goed vindbaar en is er een logische structuur op je website? Een Analytics en Hotjar analyse kan je helpen om erachter te komen of websitebezoeker en waar websitebezoekers vastlopen op je website.
3. Websites die niet voor mobiel zijn geoptimaliseerd
Je komt het nog vaak genoeg tegen: websites die niet geoptimaliseerd zijn voor mobiel. Wanneer je websiteverbeteringen doorvoert kijk je dan ook hoe dit op mobiel eruit ziet? Oeeps.. Veel mensen kijken alleen nog naar hun website op desktop.
Hierbij mis je een belangrijke doelgroep, namelijk de mobiele gebruikers. Tegenwoordig bezoekt meer dan de helft van je websitebezoekers je website via mobiel. Weet je hoeveel dit percentage bij jou is? Tijd om jouw mobiele website eens grondig onder de loep te nemen 😉
4. Slechte content
De content die je bij je product of dienst hebt beschreven, is dat ook daadwerkelijk de informatie waar je websitebezoeker op zoek naar is? Het komt vaak genoeg voor dat de informatie die je op je website hebt staan niet aansluit bij de informatiebehoefte van je doelgroep. Het is zeer waardevol om je doelgroep goed te leren kennen en te weten wat hun behoeftes, twijfels en motivaties zijn. Zodra je dit weet kun je de informatie op je website aanpassen zodat het aansluit bij de behoefte van je doelgroep. Door het inzetten van de tool Hotjar en gebruikersonderzoek kun je erachter komen welke informatie er nog ontbreekt op je website.
5. Overweldigend design
Te veel verschillend kleurgebruik, te veel buttons, pop ups, schreeuwerige teksten, carrousel met meerdere afbeeldingen.. enzovoort. Dit zijn allemaal voorbeelden die ervoor zorgen dat je websitebezoeker gefrustreerd raakt en sneller afhaakt. Zorg ervoor dat je een net design hebt op je website met weinig afleiding. Stuur je websitebezoeker waar je ze wilt hebben.
6. Geen duidelijke call to actions
Dit punt sluit mooi aan op het vorige punt. Zorg dat je een rustige website hebt met weinig afleiding en een duidelijke call to action.
‘Stuur het oog waar je het wilt hebben en laat websitebezoekers weten waar ze moeten klikken’’
Bekijk de belangrijkste pagina’s van je website eens en kijk of deze allemaal de gewenste call to action hebben. Via Google Analytics kun je erachter komen wat de meest bezochte pagina’s van je website zijn. Wat is de gewenste vervolgstap voor de websitebezoeker vanuit deze pagina? Zorg ervoor dat je dit in een duidelijke en zichtbare button verwerkt.
7. Geen duidelijke payoff of unique selling points
Last but not least: zorg voor een duidelijk payoff en unique selling points.
Wat onthouden website gebruikers als je ze 5 seconden naar je website laat kijken? Dit is een leuke test die je bij mensen kunt uitvoeren om te kijken of duidelijk is waar je bedrijf voor staat en wat je wilt uitstralen met je bedrijf. Nog vaak genoeg kom je op de homepage geen duidelijke payoff en unique selling points tegen. Waar sta je voor als bedrijf en waarom moeten ze bij jou een product komen of een dienst afnemen? Maak dat direct duidelijk en je zult zien dat ze voor jou kiezen!
Het optimale resultaat uit jouw website halen? Plan een vrijblijvend kennismakingsgesprek in!

✓ Vrijblijvend kennismakingsgesprek
✓ Sparringspartner voor online marketing
✓ +5 jaar online marketing ervaring